November 2, 2009

October 5, 2009

Lama betul rasanya tak updated blog ni lepas raya lah katekan....
tup tap........ dah masuk musim peperiksaan...
PMR minggu ni kan

kesempatan ni cikgu nak ucapkan pada anak murid cikgu selamat menghadapi peperiksaan dengan tenang.... manfaat kan ilmu yang dah cikgu turunkan.....

Ketahuilah, doa cikgu sentiasa mengiringi anak-anak murid cikgu...
semoga berjaya...

Taklupa juga pada student SPM masih ada masa lagi untuk mengulangkaji....
Manfaatkan masa yang allah bagi ni untuk mengulangkaji semaksima mungkin....

Agar tidak menyesal di kemudian Hari..

Kalau dah penat study tu leh tengok video ni....

video





Selamat Menempuh Peperiksaan.

September 27, 2009

Kesan Calar Aidilfitri 1430

Kesan Calar Aidilfitri 1430
Oleh Azizi Hj Abdullah

Posted on Thursday, September 24 @ 02:00:00 MYT by Paktam dari (detikdaily.net)
Aidilfitri 1430 sudah berlalu. Ada sesuatu yang tidak kena rasanya terhadap kemuliaan dan tuntutan aid itu sendiri kerana sikap dan cara sesetengah golongan umat Islam kita menyambut hari aid ini.

Ternyata sesetengah umat Islam masih kuat berpegang kepada perkara yang tidak ada hujah melainkan terpengaruh dengan keseronkan..Hari aid telah ditunggang balik tujuan, adab, hikmah dan tuntutan yang sebenar.
Golongan ini telah mentafsirkan hari gembira yang tak tahu hujung pangkal. Apa sudahnya jika hal ini berlarutan? Siapa yang bertanggung jawab untuk membetulkan hal ini? Barangkali boleh kita letakkan tanggung jawab ini kepada:

1. Seorang menteri yang berkuasa dalam Kementerian Komunikasi yang juga berkuasa dalam lesen Astro atau dalam bidang penyiaran swasta.
2. Pengarah dan penerbit rancangan hiburan di mana-mana stesen penyiaran.
3. Pelakon, artis, budayawan, fesyen, modeling atau setidak-tidaknya pengarah/ penerbit persembahan.
4. Editor ruangan hiburan atau editor akhbar, majallah dan,
5. Sesiapa yang dirasakan ada memain peranan dengan bidang ini menjelang hariraya.

Golongan-golongan ini mestilah diberi penerangan yang sungguh-sungguh dengan hujah dan hukum. Beri ceramah dan kaunseling yang berkesan tentang salah betul apa yang dikata agama itu. Dan kemudiannya dikuatkuasakan pula oleh undang-undang, di mana menteri berkenaan dan pihak berkuasa komunikasi sudah faham segala-galanya.

Jangan jadi hukum sebat Kartika. Hukum ada tetapi pelaksaaannya uk-ak-uk-ak.

Tulisan ini akan dianggap melampau. Tetapi soalnya kita telah membiarkan hal ini sedemikian lama, maka apakah kita tidak mahu sama-sama membetulkannya?

Aidilfitri sebenarnya sebagai hadiah kemenangan orang-orang Islam dalam perjuangan mengengkang hawa nafsu di bulan Ramadhan, maka Allah membalasnya dengan satu hari yang dinamakan ‘Idulfitri atau Hari Raya Fitrah. Hari itu Allah menghalalkan berbuka dan mengharamkan berpuasa Tapi mengapa ada golongan yang mengubah tuntutan aid ini dengan imej gila dan tidak ada kena mengena dengan aid.

Dulu kongsi raya. Ada pemimpin beria-ria kata bagus. Pembodek pun kata bagus. Pada tak betul. Yang tak betul ialah amalannya. Tapi kerana kejahilan, perkara itu jadi acara Aid Islam.

Kini program hiburan menjadi program hari raya. Hari raya semacam tidak sah kalau tidak ada program ini. Siapa yang mengajar? Petua mana yang diambil? Ke mana JAKIM, IKIM pula mana dakwahnya. YADIM apa kuasanya? Menteri Penerangan Islam, Kementerian Komunikasi, masakan boleh membiar begitu saja.

Kalau ada golongan yang bawa kepala lembu di katakan mencemar kesucian. Kartun Nabi Muhamad, menghina Islam. Soal penjualan arak di katakan tak jaga maruah Islam. Sebut Tuhan samseng melenting kata kurang ajar. Rasul melayu ditangkap. Tetapi apabila ada program mencemar kemuliaan raya, digalakkan pula.

Bukan mereka tidak tahu di antara adab-adab dan perkara-perkara yang sepatutnya dilakukan ketika menyambut kedatangan hari raya, tapi sayangkan mereka degil. Tak pula dimasukkan ke ISA kerana menghina agama.

Golongan yang disebutkan di atas sebenarnya tidak memahaimi apa yang mereka lakukan itu adakah maruah hari raya atau hiburan hari raya. Bagi mereka hari raya ialah:

1. Pendedahan pelakon A bertunang dengan B, seiring sejalan menghantar tunang balik kampung di perhentian keretapi. Itulah upacara hari raya.
2. Bagi mereka hadiah hariraya ialah pengumuman ia membintangi drama hariraya?
3. Bagi mereka tidak nama hari raya jika tidak dengan Mega Raya Aidilfitri?
4. Bagi mereka hari raya ialah dengan adanya program drama Apek, Raja Azura, Nabil atau Aziz Satar.
5. Bagi mereka, kemeriahan hari raya ialah dengan adanya Roda-roda hari raya?
6. Bagi mereka hari raya mesti ada program telatah dan jeritan dan lompat gedik Aznil Nawawi dengan rancangannyanya?
7. Bagi mereka hari raya mesti ada tayangan filem Duyung, di mana Maya Karin berkemban sisik?
8. Bagi mereka petua memeriahkan hari raya umat Islam ialah hidangan I `m Not Singgle. Tasbeh dan takbir raya ialah dengan pendedahan Pierre Andre dengan Maya Karin dipaksa kahwin dalam usia muda melalui filem untuk hari raya?
9. Bagi mereka persembahan sempena hariraya hanya dengan kemunculan Farid Kamil, Lisa Surihani, Intan Ladyana?
10. Kenapa mesti meletakkan acara sempena hariraya umat Islam dengan Impak Maksima, Nana Tanjung3 yang menggambarkan seorang bapa kena main dan dibuli oleh anak-anak?
11. Apakah dengan tidak ada acara Habibi Mawi Aidilfitri maka hariraya tidak wujud?
12. Filem-filem hancai dan tidak memberi apa-apa makna selain menjerat emosi anak-anak muda, seperti syarat wajib tayang menjelang Aidil Fitri. Maka apakah rancangan hariraya dengan Kelab Pop, Fantasia, Macam-macam Aznil, Evolusi KL Drift, Monsert Reunion Af7 itu benar-benar dituntut oleh adab-adab hari raya?
13. Apakah megahnya hari raya dengan konsert Datuk Siti Nurhaliza dan akan tambah nilaikah fadilat hari raya?
14. Pihak rikod dan perushaan CD juga berebut-rebut menjelang raya, kononnya mahu mengambil sempena hariraya. Apakah hari raya hari MTV Karaoke Raya? Hari Nostalgia lagu raya? Hari Kompilasi lagu lama baru? Itulah amalan hari raya?
15. Apakah keberkatan hari raya kesahnya Abby yang sudah jadi solo dan menduduki rumah baru? Megah apa untuk hari raya hanya kesah seorang artis dikapit anak-anak yang bapanya sudah bercerai?
16. Tak jadi hari rayakah jika tidak ada Santai Bersama Seloka Lebaran.
17. Tak berserikah hari raya jika tidak menayang pakaian cantik dari modelling yang menyatakan gembira sambul lebaran dengan teman lelaki?
18. Bermaknakah hari raya yang mulia lalu diberita tentang seorang mantan johan menyanyi yang menangis di hari raya?
19. Itukah hariraya dengan barisan modeling menyatakan inilah songket sempena hariraya?
20. Hari rayakah kalau hanya dengan artis-artis kacau dodol di pakarangan rumah, kemudian pakat-pakat menyanyi hari raya?

Betulkah program seperti ini untuk hari raya umat Islam? Siapa yang mengajar mereka? Siapa yang merancang program seperti ini?

Ternyata mereka: dari peringkat kementerian, pengawal selia media, pengarah rancangan, penerbit, edtitor, pengarah drama, yang melulus rancangan, yang menamakan slot itu sempena hari raya perlu menilai semula minda, pengetahuan yang sedia ada. Setidak-tidak-tidaknya tanya minda sendiri, apakah ini betul program hari raya yang dituntut oleh Islam?

Atau yang bertanggung jawab dalam soal ini perlu berhimpun dan jemputlah pula mana-mana badan, alim ulama, cendekiawan agar hari raya tidak dicaca merbakan dengan program yang tidak ada sangkut paut dengan kemuliaan dan tuntutan hariraya dari sudut agama. Kalau sekadar menari, menyanyi, hiasan lampu dan pelita, kawah dodol dan lawak bodoh, filem-filem yang tak sampai ke mana, bukan hari raya pun boleh dibuat. Tetapi mengapa hari mulia dengan adab-adabnya yang tersendiri, kita menempelnya menjadi program raya?

Ini belum disebut tentang konsert hari raya. Dari mana nama dan konsep ini datang? Tapi sayang umat Islam tetap tidak peka. Apabila ada sekumpulan membantah, dituduh bermacam-macam. Yang anihnya, pegawai yang meluluskan permit pun tumpang sekaki dengan erti kosert raya seperti itu.

Kita sudah banyak menyeleweng. Pihak JAKIM, IKIM, YADIM, YAPEIM dan institusi keagamaan, alim ulamak dalam kerajaan, Pusat Pengajian Islam, Kementerian Penerangan, Komunikasi, ketua-ketua jabatan, pengarah-pengarah penyiaran, ketua editor akhbar, majallah, TV dan lain-lain perlu mengambil satu sikap memelihara kemuliaan hari raya. Kita sudah lama tersasar.

September 15, 2009

Salam AidilFitri Maaf Zahir dan batin


SALAM AIDILFITRI & MAAF ZAHIR BATIN

DaRipAda,

Zubir Shah Bin Omar & Fazlina Bt Dali serta anakanda
Muhammad Dhiya'uzzikra Bin Zubir Shah

September 9, 2009

Apa itu Hikmah

Tauladan Untuk Suami Isteri Yang Selalu Bergaduh
Sepasang suami isteri yang sudah menikah selama 7 tahun dan memiliki 3 orang anak, terlibat dalam sebuah pertengkaran hebat. Begitu hebatnya pertengkaran mereka, sampai akhirnya mereka memutuskan untuk bercerai, mengakhiri kehidupan rumah tangga mereka secepat mungkin.
Mereka menemui seorang peguam, untuk melangsungkan perundingan pembahagian
harta sepencarian di antara mereka, perundingan berlangsung lancar dan akhirnya
sebagian besar masalah dapat diselesaikan, baik tanah, rumah, dan semua aset
harta mereka dapat dibahagi dan mencapai kepuasan kedua belah pihak. Hanya satu hal tidak ditemukan jalan keluarnya, yaitu mengenai pembahagian anak [jangan lupa anak mereka tiga orang].
Baik si suami maupun si isteri, sama sama ingin mengasuh 2 anak, tidak ada yang mau mengalah, dan anak tidak mungkin dibelah dua seperti pada Zaman Nabi Sulaiman a.s. dulu.
Akhirnya mereka menemui seorang tokoh agama, meminta nasihat bagaimana jalan keluar yang harus ditempuh.
Sang Imam akhirnya memberikan jalan keluar yang bijak, yaitu mereka
diminta menunda perceraiannya selama satu tahun, mereka harus menambah satu orang anak selama satu tahun, bila Tuhan mengizinkan perceraian mereka, Tuhan akan memberikan tambahan satu anak, total menjadi 4 anak, sehingga mudah untuk dibahagi di antara mereka berdua.
Kerana si suami dan si isteri sangat serius untuk bercerai, mereka mengambil keputusan berusaha keras untuk menambah anak, dan akhirnya mereka berhasil.
Setahun kemudian, ketika Sang Imam berjalan jalan, beliau bertemu dengan pasangan suami isteri ini, sedang bergandingan tangan dengan mesra, sehingga Sang Imam bertanya, :
"Apakah Kalian tidak berhasil menambah anak sehingga kalian batal bercerai?".
Sang Suami lalu menjawab : "Tuhan maha pengasih, Dia memberikan kami tambahan anak, tapi sekaligus juga memberikan isyarat agar kami saling memaafkan dan saling mengasihi, kami memutuskan untuk tidak bercerai".
"Bagaimana Tuhan memberikan isyaratNya?" , tanya Sang Imam.
"Tuhan memberikan kami tambahan anak, bukan satu anak, tapi dua anak,anak kembar !!".


Beberapa hikmah:
1. Menunda tindakan negatif sering bermanfaat, apalagi ketika seseorang sedang dikuasai emosi. Ada baiknya jika kita sedang marah kita menunda sesuatu yang ingin kita lakukan. Betapa banyak penghuni penjara yang menyesal: mengapa ketika marah memukuli isteri/anak/ dsb sampai tewas....
2. Mampu mengendalikan marah [emosi] adalah kunci kebaikan, sehingga nabi saw menekankan laa taghdhab [jangan marah] kepada sahabatnya.
3. Kisah diatas menunjukkan kasih sayang Allah, tetapi ada yang lebih baik daripada kisah di atas yaitu pasangan suami isteri yang selalu berhasil meredam pertengkaran mereka. Mungkin keluar rumah meninggalkan isteri/suami yang marah untuk sebentar kemudian kembali membawa buah tangan/peralatan baru kesukaannya akan membuatnya tersenyum, meminta maaf dan berfikir betapa baiknya suaminya/isterinya.
4. Pertengkaran itu lumrah rumah tangga. Dengan pertengkaranlah membuat keharmonian semakin terasa nikmat. Orang bijaksana akan menikmati pertengkaran dan masa-masa setelahnya dengan tetap mengendalikan suasana agar tidak sampai keluar dari sunnah Nabi saw. Karena pertengkaran itu seperti api: sedikitnya bermanfaat tetapi besar dan luasnya
membinasakan.
...sampaikanlah ilmu walaupun hanya satu ayat......
...muhasabahlah diri sendiri sebelum muhasabah diri orang lain........ ...